Ik stel me graag even aan u voor…
Ik ben Martijn Scheltens en ik werk sinds november 2018 als software engineer op de afdeling Engineering. In deze relatief korte tijd heb ik mijzelf al veel mogen ontwikkelen binnen Tyro. Ik ben begonnen als embedded software engineer waarbij ik me voornamelijk bezighield met het maken van klantspecifieke functionaliteiten in onze standaard software. Later is daar het onderhouden van alle Pollux software bijgekomen. Verder houd ik me op dit moment bezig met het schrijven van productiehandleidingen, het maken van storingsanalyses en productbeheer binnen ons ERP systeem
Mijn afdeling houdt zich niet alleen bezig met het ontwikkelen van nieuwe producten, waaronder bijvoorbeeld de nieuwe radiomodule die binnenkort zijn intrede doet, maar houdt zich ook bezig met het onderhouden en eventueel verbeteren van bestaande producten. Los daarvan houden we ons bezig met het maken van tailor made oplossingen voor de klant, waar standaard hardware en software van onze afstandsbedieningen wordt aangepast aan de specifieke eisen en wensen van de klant. Verder verzorgen wij de testprocedures. En als laatste verzorgen wij de tooling waarmee binnen Tyro op de verschillende afdelingen de systemen geconfigureerd en geprogrammeerd kunnen worden.
Een greep uit de praktijk
Momenteel ben ik bezig om de software en configuratie van een Pollux-Auriga set gereed te maken voor een klant. De opdracht van deze klant was om een afstandbediening te maken waarmee hij een voertuig met een wasinstallatie kan aansturen om gevels van gebouwen mee te reinigen. Deze machine moet zich op rupsbanden kunnen verplaatsen van aanhanger naar werklocatie en natuurlijk op de locatie zelf. Verder moet het apparaat een lift systeem uit kunnen klappen en op die lift een borstel heen en weer kunnen bewegen voor het reinigen. De afstandsbediening draagt ertoe bij dat de klant beter overzicht heeft over het te reinigen oppervlak en dat de klant ook niet vies/nat wordt als de borstel in gebruik is. Veel informatie over dit project is aangeleverd via Verkoop en voor de details en specifieke eisen heb ik contact gehad met de technische afdeling van het bedrijf.
Maximale functionaliteit voor veeleisend ontwerp
De Pollux is in het assortiment van Tyro een bijzonder geval vanwege het compacte ontwerp en de veelzijdigheid. Bedienelementen zoals schakelaars, maar ook joysticks of potmeters kunnen door de klant gekozen worden, evenals positie en functionaliteit. Hiervoor is deze Pollux uitgerust met twee analoge joysticks voor besturing van de rupsbanden alsmede drie toggle schakelaars om de borstel van de wasinstallatie te kunnen positioneren. Ik houd mij bezig met de routering van de waarden van de joysticks en schakelaars naar de analoge uitgangen en relais op de Auriga ontvanger. Verder configureer ik zaken zoals onder meer de minimale en maximale waarden van de analoge uitgangen en de frequentie waarop het systeem werkt.
Kennis, maar ook samenwerking is essentieel
In principe werk ik met alle afdelingen samen. Binnen Tyro heerst er een informele sfeer met korte lijntjes tussen de afdelingen. Zijn er nieuwe artikelen nodig voor een project, dan overleg je dat met inkoop, maar je gaat ook bij de productie na of dit artikel goed verwerkt kan worden. En voor een nieuw project heb je natuurlijk weer veel contact met de verkoopafdeling en eventueel rechtstreeks met de klant. Hetzelfde geldt voor bepaalde storingen, waar je af en toe voor bij de klant op bezoek gaat. Los hiervan probeer ik bij Tyro intern per afdeling te luisteren waar er behoefte naar is en daar waar nodig op in te spelen.
Tevreden klanten: daar doe je het voor
Je probeert natuurlijk te bereiken dat de klant tevreden is. Dat doe je door technisch een stabiel en betrouwbaar product te leveren. Daarvoor is robuuste software en hardware nodig, alsmede goede testsystemen en procedures om de kwaliteit te kunnen meten en garanderen. Maar niet alleen de klant die je product koopt is belangrijk, ook de interne afdelingen van Tyro, die in feite klanten zijn van elkaar, zijn belangrijk. Dus mijn doel is om ook die tevreden te houden.
Dit komt veel aan op communicatie en het empathisch vermogen om je klant, dan wel extern, dan wel intern, te proberen te begrijpen, dan wel aan te voelen. Verder doet dit soort projecten een beroep op je probleemoplossend vermogen en natuurlijk mijn technische kennis en ervaring met zaken. Toepasbaar voor elke branche dan wel machine.